سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد پمپ تزریق

تصفیه عرق با کربن فعال

این محصول برای تصفیه عرقیات استفاده می شود، زیرا تا حدی به شفافیت محصول کمک می کند. زغال فعال باید در صافی ریخته شود و با ریختن مقداری آب داغ روی آن باعث از بین رفتن گرد و غبار حاصله شود، سپس زغال را روی پنبه قرار دهید، پنبه را داخل قیف و قیف را روی لیوانی که محصول را قرار دهید. در آن هر 100 گرم برای 10 لیتر عرقیات مصرف می شود.


کاربردهای اصلی کربن فعال

عملی ترین مصرف کربن فعال یا کربن فعال در زندگی روزمره شهری. در زمینه تصفیه آب. بسیاری از دستگاه های تصفیه آب خانگی، دستگاه های تصفیه آب شهری در کشورهای توسعه یافته، فیلترهای آکواریوم خانگی و نمایشگاهی، پساب ها و پساب های کارخانه های مدرن از سیستم های مبتنی بر کربن فعال استفاده می کنند.

بسیاری از فرآیندهای تولید دارو نیز به خواص تصفیه زغال فعال بستگی دارد.

همچنین برای بازیافت عناصر گرانبها و فلزات مانند طلا استفاده می شود.

از این دستگاه های تصفیه در فیلتر کارخانه های آب میوه استفاده می شود.

دستگاه های تصفیه هوا و خوشبو کننده های هوا نیز از کربن فعال استفاده می کنند.

 

کربن فعال رنگ های نامطلوب قند را جذب می کند.


ویژگی های زغال فعال یا زغال اکتیو

همانطور که می دانید ذرات کربن فعال دارای ترک ها و برجستگی های بسیار کوچکی هستند. بنابراین، هر چه شکاف بزرگتر باشد، کربن فعال مورد نظر فعالتر و موثرتر است. زغال فعال با تخلخل کمتر از فاز مایع نیز برای تصفیه گازها استفاده می شود.

هرچه اندازه ذرات کربن فعال کوچکتر باشد، کارایی  آنها بیشتر است. اما در عوض فشار کمتری خواهند داشت.

 

در استفاده صنعتی از کربن فعال استانداردی به نام عدد ید وجود دارد که میزان ید جذب شده در هر گرم توسط این محصول را نشان می دهد. به عبارت دیگر میزان تخلخل را نشان می دهد. توجه داشته باشید که هر چه تعداد ید محصول بیشتر باشد، توانایی جذب کربن فعال مورد نظر بیشتر می شود.


کاربرد در شیمی تجزیه

کربن فعال در ترکیب با سلولیت به عنوان فاز ثابت در کروماتوگرافی فشار پایین با استفاده از محلول های اتانول (50-50%) به عنوان فاز متحرک در پروتکل های تحلیلی یا اولیه استفاده می شود.

کربن فعال برای استخراج داروهای ضد انعقاد خوراکی مستقیم (DOACs) مانند Debigatran، Apixaban مفید است زیرا هیچ تاثیری بر عوامل انعقاد خون ندارد.


کاربرد زیست محیطی

کربن فعال کاربردهای متعددی در حذف آلاینده‌ها از هوا یا جریان‌های آب مزرعه دارد و همچنین در فرآیندهای صنعتی مانند تصفیه نشت، تصفیه آب‌های زیرزمینی، تصفیه آب آشامیدنی و تصفیه هوا، ترکیبات آلی و رنگ‌های فرار، لباس‌شویی، توزیع بنزین. عملیات و دارای فرآیندهای دیگری است. فیلتراسیون کربن فعال به عنوان یک روش موثر برای تصفیه آب استفاده می شود و همچنین برای اندازه گیری غلظت رادون در هوا استفاده می شود.


کاربرد در کشاورزی

کربن فعال یک ماده مجازی است که توسط کشاورزان ارگانیک در تولید دام و شراب سازی استفاده می شود. در تولیدات دامی به عنوان آفت کش، افزودنی خوراک دام، کمک فرآوری، مواد غیر کشاورزی و ضدعفونی کننده استفاده می شود. در شراب سازی ارگانیک به عنوان یک عامل پردازش برای جذب رنگدانه های قهوه ای استفاده می شود.

فیلترهای کربن فعال را می توان برای فیلتر کردن ودکا و ویسکی از ناخالصی های آلی استفاده کرد که می تواند روی رنگ، طعم و بو تأثیر بگذارد. عبور یک ودکای آلی ناخالص از فیلتر کربن فعال با دبی مناسب منجر به تولید ودکای با محتوای الکل متعادل و افزایش قابل توجه خلوص آلی می شود.


کاربرد در تصفیه گاز

فیلترهای کربن فعال معمولاً در تصفیه هوا و گاز فشرده استفاده می شوند. در رایج ترین طرح ها از فیلتراسیون یک یا دو مرحله ای استفاده می شود. فیلترهای کربن فعال برای ذخیره گازهای رادیواکتیو در هوای خلاء یک توربین راکتور آب جوش هسته ای برای به دام انداختن جامدات در ذرات زغال سنگ و اجازه عبور هوای فیلتر شده استفاده می شود.


کاربرد در تصفیه شیمیایی

 

کربن فعال معمولاً در مقیاس آزمایشگاهی برای خالص سازی محلول های آلی حاوی ناخالصی های آلی رنگی استفاده می شود. فیلتراسیون کربن فعال به طور گسترده در فرآیندهای شیمیایی و دارویی استفاده می شود.