سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد پمپ تزریق

کاربرد انواع کربن فعال در فازهای مایع و گاز

کربن فعال ماده جامدی است که می تواند از بسیاری از مواد آلی مانند زغال سنگ، پوسته نارگیل، پوست گردو، پوست پسته و چوب ساخته شود. کربن به دلیل ماهیت فیزیکی و شیمیایی آنها در فرآیند جذب مواد شیمیایی در آب بسیار قوی است. عمل کنید. البته این به کیفیت کربن نیز بستگی دارد و از آنجایی که کربن دائماً در تماس مستقیم با آب است، باید از مواد خام گیاهی تهیه شود. به طور کلی، مواد خام مورد استفاده برای ساخت کربن تأثیر بسزایی بر خواص و عملکرد کربن دارد.

کربن فعال دارای سه نوع اصلی است که به طور گسترده در صنعت تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود.

کربن فعال دانه بندی شده (GAC)

کربن فعال دانه بندی شده با ابعاد عمدتاً کمتر از 0.2 تا 5 میلی متر در جذب هر دو فاز مایع و گاز استفاده می شود. اشکال این کربن نامنظم است و به دلیل ضریب نفوذ بسیار بالای آن معمولاً در مخازن کربن فعال از آن به صورت ثابت استفاده می شود.

کربن فعال نواری (ESC)

میله کربن فعال ساختاری استوانه ای دارد و معمولاً با قطر 0.8 تا 5 میلی متر ساخته می شود. ویژگی های کربن فعال میله ای را می توان افت فشار کم نامید. به دلیل افت فشار کم در این نوع کربن و مقاومت از گرد و غبار زیاد مکانیکی و کم برای فاز گاز استفاده می شود.

کربن فعال پودری (PAC)

کربن پودری بیشتر از سایر انواع کربن در صنعت تصفیه آب استفاده می شود و با ابعاد کمتر از 0.18 میلی متر عمدتاً در فاز مایع کاربرد دارد. از این نوع کربن برای رنگ زدایی برخی محلول ها نیز استفاده می شود.

کربن فعال یا کربن فعال ماده ای است که پایه های کربنی دارد. این مواد پس از فعال شدن به ما در تصفیه آب کمک می کنند و با گرفتن آلاینده ها باعث می شوند از آب با کیفیت بهتری استفاده کنیم.

کربن به دو روش شیمیایی و فیزیکی تولید می شود. در روش فیزیکی زغال سنگ به عنوان یک صافی برای گرفتن آلاینده و جلوگیری از ورود آن به آب عمل می کند و از این روش بیشتر برای تصفیه آب استفاده می شود.

 

زغال چوب در گذشته برای بو کردن در یخچال استفاده می شده است و افراد مختلف از آن به عنوان تصفیه کننده استفاده می کرده اند. مردم از دستگاه های تصفیه آب برای نوشیدن آب شفاف و خوش طعم استفاده می کنند که بیشتر آنها از کربن فعال برای تصفیه استفاده می کنند.


عوارض و خطرات کربن فعال

کربن فعال یک ماده بی خطر در نظر گرفته می شود و به ندرت عوارض جانبی ایجاد می کند. برخی از عوارض ناخوشایند این ماده عبارتند از تهوع و استفراغ، یبوست و مدفوع سیاه. علاوه بر این، کربن فعال ممکن است علائم را در افراد مبتلا به پورفیری واریگات، یک بیماری ژنتیکی نادر که بر پوست، روده و سیستم عصبی تاثیر می گذارد، بدتر کند.

زغال چوب فعال در صورت مصرف خوراکی در کوتاه مدت احتمالاً برای اکثر بزرگسالان بی خطر است. عوارض جانبی زغال فعال خوراکی شامل یبوست و مدفوع سیاه است. عوارض جانبی جدی تر اما نادرتر، کند شدن یا انسداد مجرای روده، نارسایی ریه و کم آبی بدن است. زغال چوب فعال زمانی که روی زخم قرار می گیرد برای اکثر بزرگسالان بی خطر است.

بهتر است بدانیم

در صورت بارداری یا شیردهی برای مدت کوتاهی زغال فعال ممکن است بی خطر باشد، اما اگر باردار هستید قبل از استفاده از آن با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. در صورت داشتن انسداد روده (انسداد دستگاه گوارش (GI) یا حرکت آهسته غذا از طریق روده) از زغال فعال استفاده نکنید. استفاده نکنید مگر اینکه تحت نظر پزشک باشید.

زغال چوب فعال مواد موجود در معده و روده را جذب می کند. مصرف زغال فعال در ترکیب با داروهای خوراکی می تواند میزان دارو را در بدن شما کاهش دهد و اثربخشی دارو را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل، حداقل یک ساعت پس از مصرف داروهای خوراکی از زغال فعال استفاده کنید.

 

تا به امروز، هیچ مطالعه ای در مورد عوارض جانبی مصرف کربن فعال بر روی سطوح مورد استفاده در محصولات پزشکی یا به عنوان یک عامل سم زدایی وجود ندارد. حتما توجه داشته باشید که مصرف خوراکی این ماده می تواند اثر داروهای خوراکی شما را کاهش دهد، بنابراین قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.