سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد پمپ تزریق

قیمت رزین سختی گیر

برای کسب اطلاع از قیمت رزین سختی گیر می توانید به سایت الکتروپمپز مراجعه کنید. در این سایت تمام اطلاعات این محصول و دیگر محصول ها درج شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و قیمت های رزین سختی گیر می توانید به صورت مستقیم با کارشناسان سایت در تماس باشید.


انواع رزین سختی گیر

رزین کاتیونی

رزین آنیونیک

رزین تصفیه آب کاتیونی

رزین های کاتیونی رزین هایی با بار مثبت هستند که این بار مثبت را با یک بار منفی جایگزین می کنند. این نوع رزین به دو صورت رزین کاتیونی ضعیف و قوی موجود است. رزین های کاتیونی ضعیف کارایی بالاتری دارند و همچنین پس از عمل کمتری دارند. این نوع رزین ها می توانند یون های کلسیم و منیزیم را از آب حذف کنند. رزین‌های کاتیونی قوی علاوه بر حذف یون‌های کلسیم و منیزیم، قادر به حذف سایر فلزات موجود در آب مانند آهن هستند، بنابراین در بیشتر سخت‌کننده‌های رزینی این نوع رزین‌ها از کاتیونیک استفاده می‌شود.


رزین آنیونیک

رزین های آنیونی رزین هایی با بار منفی هستند که قادر به جذب و حذف آنیون هایی مانند اسید سولفوریک، اسید نیتریک و ... از آب هستند. این نوع رزین ها در دو نوع رزین آنیونی ضعیف و قوی نیز در بازار موجود می باشند. رزین های آنیونی ضعیف فقط می توانند اسیدهای محلول در آب را حذف کنند که پس از ستون کاتیونی قوی در دیونیزه کننده ها قرار می گیرند. رزین های آنیونی قوی قادر به جذب و حذف تمام اسیدهای محلول و حل نشده در آب هستند. به همین دلیل بیشتر در بویلرهای نیروگاهی استفاده می شود.

رزین پرولیت

رزین کاتیونی پورولیت C-100 E یک انتخاب عالی برای همه سخت کننده های رزینی است. این رزین عناصر سخت آب را خنثی می کند و آب با کیفیت تری تولید می کند. یکی از مزایای این رزین مقاومت بالای آن در برابر سخت ترین نوع آب است که باعث افزایش طول عمر رزین می شود.

کشور تولید کننده رزین پرولایت انگلستان می باشد که با توجه به کاربرد زیاد و قیمت ارزان نیروی انسانی در هند و چین، اکنون رزین پرولایت با عناوین رزین های پرولایت چینی و هندی وارد بازار می شود. البته رزین هاردنر انگلیس به ندرت در بازار به فروش می رسد.


بازسازی رزین تبادل یونی 

با گذشت زمان، کل دانه رزین با کاتیون های معدنی سخت مانند کلسیم و منیزیم پوشیده می شود. بنابراین دانه های رزین باید با سدیم بازسازی شوند. این فرآیند اشباع مجدد دانه های رزین با سدیم به عنوان احیا رزین شناخته می شود.

در طی این فرآیند، دانه های رزین با محلول آب نمک غلیظ شسته می شوند. غلظت بالای یون‌های سدیم در آب نمک، کلسیم و منیزیم را مجبور می‌کند که به عنوان زباله آزاد شده و با جریان آب از مخزن خارج شود. پس از فرآیند احیا، دانه های رزین کامل با یون های سدیم پوشانده می شوند.


نکات مهم در بازسازی سختی گیر رزینی

غلظت های کمتر و بیشتر از 10 درصد اثر کمتری دارند.

رزین های کاتیونی با محلول کلرید سدیم یا نمک شسته می شوند.

خلوص نمک یک عامل بسیار مهم در کاهش رزین کاتیونی است. در احیای رزین حتما از نمک های کریستالی یا سنگ نمک استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای این عمل باید از نمک متبلور با خلوص 99 درصد استفاده شود، زیرا در صورت استفاده از نمک معمولی به دلیل ناخالصی، عمر رزین بسیار کاهش می یابد و رزین به طور کامل احیا نمی شود.

استفاده از آب چاه یا آب ورودی به کارخانه یا آب لوله کشی برای تهیه آب و نمک اشتباه است زیرا باعث اشباع مجدد یون ها و انجام نشدن فرآیند احیا به درستی و در نتیجه عمر مفید رزین سخت کننده بالاتر از 2 سال می شود. کوتاه تر می شود

توصیه می شود برای بار اول از آب مقطر برای احیا استفاده کنید و دفعه بعد از آب سبک شده توسط دستگاه سختی گیر خود که در ظروف نگهداری ذخیره کرده اید برای احیای آب مقطر استفاده کنید.

بازسازی یا بازیافت محل فعال رزین: در این مرحله فرآیند احیا با استفاده از آب نمک 10 درصد انجام می شود. استفاده از آب نرم تولید شده توسط هاردنر رزینی برای تهیه آب نمک اکیداً توصیه می شود. استفاده از آب خام برای تهیه آب نمک باعث کاهش شدید ظرفیت فعال رزین و کاهش طول عمر آن می شود. در صورت رعایت اصول ذکر شده می توان از رزین Prolite حدود 2 سال استفاده کرد.

شستشو و آماده سازی نهایی: در نهایت با استفاده از آب نرم، بستر رزین کاملاً آبکشی می شود تا محلول آب نمک به طور کامل از بستر رزین خارج شود.

کل فرآیند کاهش رزین حدود 40 دقیقه طول می کشد. مقدار آب مصرفی برای فرآیند احیا حدود 7 برابر حجم بستر رزین است. در هاردنرهای اتوماتیک تمامی مراحل ذکر شده به صورت اتوماتیک انجام می شود اما در دستگاه های تصفیه آب کشاورزی و چاه های نیمه اتوماتیک باید توسط اپراتور کنترل شود.