سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد پمپ تزریق

رزین پرولایت 

یکی از معروف ترین برندهای رزین در ایران رزین پرولایت انگلیس است که با کیفیت بسیار خوب و قیمت مناسب رزین های کاتیونی و آنیونی آن را برای سخت شدن مناسب می کند. رزین پرولیت به صورت لیتری و در کیسه های 25 لیتری به فروش می رسد.


نکات کلی در مورد رزین های تبادل یونی:

1- رزین های تبادل یونی را همیشه در آب قرار دهید تا کاملا خیس بمانند.

2- قبل از شروع کار، فیلترهای حاوی رزین تبادل یونی باید به سمت عقب شسته شوند تا رزین ها بر اساس اندازه چیده شوند. 3- در صورتی که رزین تعویض یونی خریداری شده به صورت هیدروژن یا کلرید باشد، ابتدا باید با محلول هیدروکسید سدیم 4 درصد و در صورت سدیم یا هیدروکسیل بودن رزین، ابتدا با اسید کلریدریک 4. درصد شستشو داده شود.

4- مواد روغنی سطح رزین تبادل یونی را می پوشانند و مانع عبور یون ها به داخل یا خارج از محل های رزین می شوند.

برای رفع آلودگی رزین به مواد روغنی باید از سورفکتانت ها (سورفکتانت ها) استفاده شود اما در انتخاب سورفکتانت باید دقت شود که خود سورفکتانت رزین را آلوده نکند.

رزین های آنیونی اگر آلوده به مواد روغنی باشند، فقط باید از سورفکتانت های غیر یونی استفاده کرد.

5- در صورت آمادگی به موقع برای واحدهای رزینی، خطر آلودگی بیولوژیکی این واحدها وجود دارد، بهتر است جریان آب ثابتی در داخل بستر رزین در گردش باشد.

6- شایع ترین و گران ترین آلودگی رزینی ناشی از آلاینده های آلی است. با گذشت زمان، آلاینده های آلی مکان های فعال رزین های آنیونی را از بین می برند و رزین را از یک رزین قوی به رزین ضعیف تبدیل می کنند و در نهایت این مکان ها را غیرفعال می کنند.

بنابراین، رزین تبادل یونی قوی در مراحل اولیه تخریب، ظرفیت تبادل بالاتری دارد، اما قدرت حذف سیلیس و اسید کربنیک آنها کاهش می یابد (به دلیل تبدیل شدن به رزین ضعیف) و در حین سرویس، آب تصفیه شده با رسانایی الکتریکی بالا و PH کاهش می یابد.

7- میانگین عمر مفید رزین ها (یک بار در روز ارائه می شود) در صورت عدم آلودگی به رزین به شرح زیر است.

است:

رزین اسیدی قوی 10-8 سال

رزین بازی قوی 5-4 سال

و رزین ضعیف اسیدی 10-8 سال

رزین بازی ضعیف 5-4 سال

به طور تقریبی می توان گفت که هزینه سرمایه گذاری در تصفیه آب به روش تبادل یونی متناسب با میزان رزین است. در حالی که رزین های آنیونی گران تر از رزین های کاتیونی هستند و رزین های نوع ضعیف معمولا گران تر از رزین های قوی هستند. به طور کلی هزینه سرمایه گذاری اولیه (ثابت) در واحدهای تبادل یونی با هزینه سرمایه در گردش این واحدها رابطه معکوس دارد.

برای حجم معینی از تصفیه آب، هر چه سرمایه گذاری اولیه بیشتر باشد، هزینه روزانه کمتر می شود.

8- اگر TDS آب بسیار بیشتر از ppm 400 باشد، استفاده از روش های دیگر (به ویژه اسمز معکوس) برای کاهش TDS آب ورودی به رزین ها توصیه می شود.


بازار جهانی رزین سختی گیر

رزین های تبادل یونی جامدات سبک و قابل نفوذی در نظر گرفته می شوند که اغلب به صورت گرانول، گرانول یا ورقه تشکیل می شوند. هنگامی که رزین در محلول غوطه ور می شود، محلول را می مکد و متورم می شود. رزین های تبادل یونی نوعی پلیمر و ماتریکس نامحلول هستند که توانایی تبادل یون های خاص در پلیمر با یون های محلول را دارند. این تبادل یونی بدون هیچ گونه جایگزینی برای ماده صورت می گیرد.

برخی از چیزهای طبیعی مانند سلولز، ذرات خاک، پروتئین ها و سلول های زنده دارای خواص تبادل یونی هستند. رزین های تبادل یونی به شکل ذرات کوچک، سفید یا زرد هستند. این پلیمرها به طور گسترده ای برای بسیاری از روش ها مانند آلودگی زدایی، جداسازی و خالص سازی استفاده می شوند.

صنعت جهانی رزین تبادل یونی به دلیل قوانین سختگیرانه آب آشامیدنی سالم تخمین زده می شود که با سرعت متوسطی در سرتاسر جهان در حال رشد باشد. شهرنشینی تدریجی نیاز قابل توجهی را برای تصفیه مقادیر زیادی از فاضلاب فراهم می کند زیرا آب با کیفیت بالا برای چندین فرآیند صنعتی برای رفع نیازهای صنایع سبک تا سنگین الزامی است.

رشد سریع جمعیت و شهرنشینی در سراسر جهان منجر به نیاز به منابع بیشتر آب و غذا برای مصرف ایمن شده است. این به نوبه خود تقاضا برای رزین های تبادل یونی را ایجاد می کند زیرا به طور گسترده در تصفیه آب صنعتی برای حذف ناخالصی های یونی محلول از آب استفاده می شود.

استفاده از رزین های تبادل یونی برای تصفیه آب به دلیل حذف سریع آلاینده ها، ناخالصی های گیاهی و میکروارگانیسم های بیماری زا در آب آشامیدنی است.

 

انتظار می رود رشد بازار رزین تبادل یونی با افزایش تقاضا برای مواد شیمیایی تصفیه آب و افزایش قابل توجهی در میزان زباله تولید شده توسط صنعت تغییر کند. رزین های تبادل یونی با جایگزینی کاتیون های کلرید سدیم با یون های سدیم (و احتمالا آنیون ها با یون های کلرید) آب را نرم می کنند. همچنین می توان از آنها برای کانی زدایی آب با جایگزینی کاتیون ها با یون های H + و آنیون ها با یون های OH استفاده کرد.