سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد پمپ تزریق

رزین تصفیه آب چیست؟

در واقع رزین در هنگام تصفیه آب نقش جداسازی را ایفا می کند. استفاده از رزین می تواند کلسیم، منیزیم و سختی آب را به طور کامل از بین ببرد، برای این کار به تجهیزات خاصی نیاز است. رزین ها ذرات کوچک باردار یونی هستند که می توانند مولکول های آب را جدا کنند و یکی از مهمترین کاربردهای آنها جداسازی سختی آب است که منجر به تصفیه کامل آب می شود. در واقع ذرات یونی رزین می توانند یون ها و ذرات باردار را با دو قطب ناهماهنگ خود مبادله کنند، البته این ماده توانایی تبادل مولکول ها و ذرات باردار در محیط را دارد. برای کاهش سختی آب می توان از ذرات رزین استفاده کرد. این عمل به دلیل جدا شدن کلسیم و منیزیم در آب نیز امکان پذیر است. در واقع رزین قادر است ذرات معلق معلق در آب را با استفاده از کاتیون ها و آنیون های فعال جدا کند. یون ها با بار مثبت یا منفی به وجود می آیند.

وجود دستگاه تصفیه آب می تواند تاثیر مثبتی بر کیفیت آب آشامیدنی داشته باشد اما در طراحی و تولید انواع دستگاه های تصفیه آب از فناوری های خاصی استفاده می شود که هر کدام می توانند تاثیر مستقیمی بر عملکرد تصفیه آن داشته باشند. در ادامه با رزین تصفیه آب و همچنین رزین تبادل یونی بیشتر آشنا می شویم.


تصفیه آب به روش رزین تبادل یونی:

سیستم هایی که رزین سختی گیر دارند معمولاً با رزین تبادل یونی پر می شوند. البته لازم به ذکر است که تمامی تبادلات یونی مربوط به ساختار شیمیایی آنهاست و گاهی اوقات خارج از انتخاب است یا به عبارتی ارتباط آن با برخی یونهای خاص است.

این نوع یون‌های رزین می‌توانند یون‌های جدید را بازسازی کرده و به دلیل ساختار و همچنین اندازه ذراتشان، امکان پیوند را فراهم کنند. همانطور که می دانید با توجه به پیشرفت هایی که در هر صنعتی صورت گرفته است نیاز به تهیه غذاهای فرآوری شده با مشخصات دقیق تری و همچنین موادی با خلوص بسیار بالا داریم تا برای تولید نوشابه نیاز به یک سری شیرین کننده ها داشته باشیم. محصولات باید اضافه کرد که دارای مزایای خاصی از جمله بی رنگ، بی بو و بدون مواد معدنی است که همگی باعث استاندارد بودن محصولات می شود اما از نظر نحوه عملکرد دستگاه تبادل یونی باید گفت که در این سیستم رزین تبادلی این یون برای از بین بردن کامل یون های آلوده در آب از طریق تبادلی که انجام می شود قرار می گیرد. این نوع دستگاه تبادل یونی می تواند بستری را تشکیل دهد اما به دلیل داشتن مخازن خاص، عمق آنها بین 30 تا 60 اینچ است. به این ترتیب آب می تواند از طریق ورودی آب وارد سیستم تبادل یونی شده و سپس وارد بسترهای تبادل رزینی که البته از ماسه است وارد شود و در این مرحله باعث ایجاد بخشی از آلاینده می شود. پولت را از دست بده پس از گذراندن این مرحله آب وارد زیرلایه اصلی که رزین های تبادل یونی هستند می شود و یون هایی مانند کلسیم، منیزیم و ... را حذف می کند و پس از طی مراحل فوق می توان از سیستم تبادل یونی استفاده کرد که مانع از ظهور و همچنین از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا.


کاربرد رزین ها در تصفیه آب چیست؟

همانطور که گفته شد از رزین برای جداسازی سدیم، منیزیم، کلسیم و حتی سختی آب نیز استفاده می شود. البته نوع طلای استفاده شده می تواند تاثیر مستقیمی بر فرآیند تصفیه آب داشته باشد، سختی آب یکی از بزرگترین دشمنان سلامتی انسان است به همین دلیل معمولا برای جداسازی آن از محلول های مختلفی استفاده می کنند. علاوه بر سختی آب، منیزیم و کلسیم نیز می توانند دشمن یکدیگر باشند. برای سلامتی انسان بسیار عالی است و بنابراین استفاده از فیلترهایی برای تصفیه آب ضروری است که معمولاً به عنوان سخت کننده رزین شناخته می شوند.

رزین سخت به خوبی جایگزین یون های منیزیم و کلسیم می شود و منجر به سختی آب می شود. البته باید توجه داشت که برای زنده نگه داشتن این ذرات حتما از نمک برای شستشوی آن ها استفاده کنید. لازم به ذکر است که رزین سخت تنها می تواند این یون ها را از آب جدا کند و قادر به جداسازی کلر و گوگل یا سایر مواد آلی نیست.