سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد پمپ تزریق

موارد استفاده از زغال فعال

استفاده از زغال فعال فقط برای درمان سوء استفاده و مسمومیت تایید شده است. اما به دلیل خاصیت پاک کنندگی سم قوی زغال فعال، استفاده از آن در مواردی توصیه می شود. زیرا هیچ تحقیق قطعی و گسترده ای برای تایید فواید زغال چوب انجام نشده است. بسیاری از محصولات بدون نسخه برای دفاع از ادعای مفید بودن خود به اصول شیمیایی مبتنی بر شارکول متکی هستند.

در اینجا برخی از کاربردهای زغال چوب و اسناد مرتبط آورده شده است:


1. زغال  فعال و سلامت کلیه ها

زغال اکتیو  ممکن است با کاهش سموم و داروهای حل نشده و کاهش آسیب دستگاه گوارش و التهاب مرتبط با بیماری مزمن کلیوی به بهبود عملکرد کلیه کمک کند. همچنین به نظر می رسد که زغال  فعال در حذف سموم مشتق از اوره که محصول جانبی اصلی هضم پروتئین هستند، موثر باشد.

اوره و سایر محصولات دفعی می توانند از طریق جریان خون وارد روده شوند و با چسبیدن به زغال  فعال از طریق مدفوع در روده دفع شوند. در نتیجه اوره و سایر فرآورده های خونی کاهش می یابد. البته برای تایید این موضوع به مدارک بیشتری نیاز است.


2. زغال فعال و درمان نفخ

خواص کربن فعال یا زغال فعال برای درمان نفخ

به نظر می رسد پودر زغال فعال می تواند نفخ را از بین ببرد. اگرچه هنوز مشخص نیست که چگونه کار می کند، مایعات و گازهای به دام افتاده در روده می توانند به راحتی از میلیون ها منافذ ریز موجود در زغال فعال عبور کنند و این فرآیند ممکن است به خنثی کردن این مواد کمک کند.

در سال 2012، مطالعه ای بر روی گروه کوچکی از افراد با سابقه نفخ و 448 میلی گرم سه بار در روز و 672 میلی گرم زغال اکتیو در صبح به مدت 2 روز قبل از آزمایش سونوگرافی روده انجام شد. نتایج نشان داد که دستگاه‌های پزشکی می‌توانند برخی از نواحی اندام را بهتر نشان دهند. قبل از درمان، این نواحی با گاز روده پوشانده می شدند. علائم نفخ نیز در 34 درصد از داوطلبانی که از زغال فعال استفاده می کردند بهبود یافت.

مطالعه دیگری در سال 2017 نشان داد افرادی که 40 میلی گرم سایمتیکون و 140 میلی گرم زغال فعال 3 بار در روز به مدت 10 روز مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در درد شکم بدون عوارض داشتند. اگرچه تحقیقات در این زمینه هنوز محدود است و دستورالعمل خاصی برای استفاده از زغال فعال وجود ندارد، اما سازمان ایمنی غذای اروپا استفاده از 1 گرم کربن اکتیو را 30 دقیقه قبل و بعد از غذا توصیه می کند


3. زغال اکتیو برای فیلتر آب

زغال چوب فعال مدت‌هاست که برای فیلتر کردن آب طبیعی استفاده می‌شود. زغال چوب فعال طیف وسیعی از سموم، داروها، ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و مواد شیمیایی موجود در آب را جذب می کند. در محیط های تجاری مانند مرکز مدیریت زباله، اپراتورها اغلب از دانه های کربن فعال به عنوان بخشی از فرآیند پالایش استفاده می کنند. همچنین، ده‌ها محصولی که برای فیلتر کردن آب در خانه طراحی شده‌اند، از گلوله‌های کربنی برای تصفیه آب از سموم و ناخالصی‌ها استفاده می‌کنند.

مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که سیستم های تصفیه آب تصفیه شده با کربن 100 درصد فلوراید 32 نمونه آب تصفیه نشده را پس از شش ماه نصب حذف کردند. با این حال، به نظر می رسد این دستگاه ها قادر به فیلتر کردن ویروس ها، باکتری ها و مواد معدنی سخت موجود در آب نیستند.


4. زغال فعال برای رفع اسهال

زغال فعال ممکن است در درمان اسهال موثر باشد. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که زغال چوب ممکن است از جذب باکتری ها و داروهایی که باعث اسهال می شوند توسط بدن جلوگیری کند. اگرچه زغال فعال یک درمان خوب برای اسهال است، اما در مقایسه با داروهای ضد اسهال معمولی عوارض جانبی کمی دارد.


5. زغال اکتیو برای دندان و سلامت دهان

ده ها محصول خمیردندان حاوی زغال چوب فعال هستند و بسیاری از این محصولات ادعا می کنند که دارای مزایای زیر هستند:

ضد قارچ؛

سم زدایی؛

ضد باکتری؛

ضد ویروس

خواص جذبی سم زغال چوب ممکن است برای سفید کردن دندان مهم باشد. با این حال، تحقیقات کافی برای تعیین ایمنی و اثربخشی زغال فعال برای سفید کردن دندان یا سلامت دهان انجام نشده است.


6. زغال فعال برای پوست

به گفته محققان، زغال فعال به جذب ذرات ریز کثیفی، گرد و غبار، مواد شیمیایی، سموم و باکتری های روی سطح پوست کمک می کند و حذف آنها را آسان تر می کند. همچنین در درمان جوش و نیش حشرات موثر است. اما گزارش های موجود معتبر نیستند. از سوی دیگر، پزشکان طب سنتی در سراسر جهان از زغال چوب در پوسته نارگیل برای درمان بیماری های بافت نرم مانند عفونت های پوستی استفاده می کنند. زغال فعال با جذب میکروب های مضر زخم دارای خواص ضد باکتریایی است و در محصولات تجاری استفاده می شود.


7. زغال فعال به عنوان خوشبو کننده بدن

انواع مختلفی از دئودورانت های زغالی موجود است. زغال فعال احتمالا با جذب بو و گازهای مضر به یک دئودورانت ایده آل برای زیر بغل، کفش و یخچال تبدیل شده است و می تواند به بیماران مبتلا به تری متیل آمینوری یا سندرم بوی ماهی کمک کند. افراد مبتلا به این بیماری آنزیم لازم برای از بین بردن بوی بد تری متیل آمین تولید شده در بدن را ندارند.