سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد پمپ تزریق

پمپ دوزینگ چیست؟

پمپ دوزینگ، پمپ های اندازه گیری یا پمپ های تزریق هستند که قادر به پمپاژ یا تزریق مقدار مشخصی از یک سیال هستند. این پمپ ها که از نوع جابجایی مثبت هستند از نظر دبی و فشار یکی از سیستم های مهم در دوزینگ پمپ می باشند و به همین دلیل اکثر پمپ های کنتور دارای دبی قابل تنظیم می باشند.

نیروی محرکه بسیاری از این پمپ ها الکتریکی، برقی یا به عبارتی مغناطیسی و هیدرولیک است. پمپ های دوز در انواع مختلفی مانند پمپ های دیافراگمی، پمپ های پیستونی، پمپ های مارپیچی و غلتکی با انواع ترکیبات برای انتقال مواد مختلف مانند قلیایی، اسیدی و ... استفاده می شود که گیربکس در این پمپ ها به صورت دستی و اتوماتیک و قابل تنظیم می باشد. با توجه به میزان فشار می باشد.


نحوه اندازه گیری پمپ دوزینگ

 اجزای اندازه گیری پمپ ها بسته به نوع پمپ متفاوت است. مهم ترین اجزای پمپ های دوزینگ پیستونی محفظه، میل لنگ، سیلندر، پیستون، آب بندی، شیر ورودی و خروجی می باشد. سیستم های اصلی مورد استفاده در این طیف از پمپ ها عبارتند از:

راندن:. به طور کلی توسط یک موتور الکتریکی با سرعت ثابت و جریان متناوب و در برخی موارد با استفاده از یک موتور الکتریکی با سرعت متغیر تامین می شود.

مکانیسم حرکت: بسته به نوع پمپ می تواند رفت و برگشتی، دوار و یا غیره باشد، اما در اکثر پمپ ها روش خنک سازی به وسیله روغن انجام می شود.

تنظیم جریان: یکی از مهمترین قسمت های اندازه گیری پمپ است که به طور خودکار توسط سیگنال هایی که از ریزپردازنده ها دریافت می کند و در حالت دستی توسط پیچی که برای تنظیم تعبیه شده تنظیم می شود.

 

عبور سیال: با توجه به راندمان پمپ و مواد به کار رفته در ساخت پمپ تعیین می شود.


تجهیزات جانبی پمپ دوزینگ

شیر ایمنی (دریچه پرتو): به عنوان یک اقدام احتیاطی برای زمانی که فشار خروجی پمپ بیش از حد استفاده می شود.

دمپر جریان پالسی: چون پمپ های اندازه گیری از نوع پمپ جابجایی هستند، بنابراین با استفاده از دمپرها، جریان به خطی و یکنواختی نزدیک می شود.

شیرهای فشار شکن: این نوع شیر به دلیل فشار کم مانع از جریان یافتن خط جریان می شود.

 

صافی: برای جلوگیری از ورود آلودگی به پمپ از آلودگی استفاده می شود.